Blue Lines Trio featuring Mary Oliver
'Good music should be round and must have everything life has; it has animals, it has people,it has events, it has politics, it has religion, everything' - Steve Lacy
(v.l.n.r.)
Raoul van der Weide - contrabas, kraakdoos, geluidsobjecten
Michiel Scheen - piano
George Hadow - drums
Mary Oliver - viool, altviool

Raoul van der Weide stelde in 2012 het Blue Lines Trio samen en bracht daarmee drie generaties improvisatoren bijeen. Het trio blijft onverminderd op zoek naar nieuwe mogelijkheden van samenspel. Traditie en eigen inbreng worden speels verweven in een aansprekende smeltkroes van milde anarchie, stuiterende swing, krokante akkoorden, mélodies trouvés, bezielde ballads, woogie-tunes en interim-partituren.
Michiel Scheen en Raoul van der Weide werkten reeds meerdere decennia met toonaangevende formaties zoals met het Maarten Altena Ensemble, het Guus Janssen Octet, met Misha Mengelberg, Paul Termos en in vele internationale ensembles. George Hadow is een exponent van nieuwe generaties improvisatoren die de Nederlandse muziek verrijkt.
Het trio werkt regelmatig samen met meer gasten zoals Han Buhrs, en op projectbasis als het Blue Lines Sextet, met Ada Rave (tenorsaxofoon), Bart Maris (trompet) en Wolter Wierbos (trombone).
Mary Oliver (viool, altviool) is bekend als virtuoos
uitvoerder van zowel gecomponeerde als geïmproviseerde muziek. Oliver (geboren
in La Jolla, Californië) voltooide haar studie aan de University of California,
San Diego, waar ze haar Ph.D. ontving voor haar onderzoek naar de theorie en
praktijk van geïmproviseerde muziek. Haar doctoraalscriptie,
"Constellations in Play", identificeerde een nieuw soort creatieve
discipline, die Oliver met collega's lokaal en over de hele wereld heeft
nagestreefd. Als soliste heeft Oliver opgetreden op talloze internationale
festivals en werken in première gebracht van John Cage, Chaya Czernowin, Brian
Ferneyhough, Lou Harrison, George E. Lewis, Liza Lim, Misha Mengelberg, Iannis
Xenakis en anderen. Ze heeft samengewerkt met improviserende muzikanten en
dansers zoals Mark Dresser, Katie Duck, Joëlle Léandre, Myra Melford, Alexander
von Schlippenbach en Michael Schumacher. Naast haar positie in het ICP
Orchestra is ze lid van het trio Picatrix (met Nora Mulder en Greetje Bijma) en
geeft ze les aan de faculteit Kunst, Media en Technologie van de Hogeschool
voor de Kunsten Utrecht en aan de Dutch Improv Academy.
“(2022) … het trio bereikt een nieuw plateau van consistentie en expressiviteit … transparantie en speelsheid, swing en vrijheid gaan hand in hand … de muzikanten vormen een eenheid waarin de individuen niet los van elkaar lijken te kunnen opereren … improvisaties die qua intensiteit en logica niet onder doen voor de gecomponeerde stukken … de thema’s zijn aangenaam transparant en zonder gekunstelde aandachttrekkerij … een aanstekelijke, sprankelende en veerkrachtige groove … flonkerende vrije improvisaties … kwikzilver wisselingen van stemming en stijl … Hadow roept de meedogenloze, veerkrachtige voortstuwing van Han Bennink op, terwijl Scheens granietharde touché de felle ritmische drive van het trio versterkt en akkoorden ontketent die splinteren en sprankelen. Van der Weide weet zijn warm geïntoneerde baslijnen iets wezenlijk menselijks mee te geven en maakt ze melodisch onweerstaanbaar.“
“ (2014) … sprankelende composities en tintelende vrije improvisaties … een pracht van een debuutplaat … een pareltje om te ontdekken … de cd staat vol met fijnproeversmuziek … elke improvisatie heeft een eigen identiteit, klank en karakter ... musici met een bijzondere melodische en harmonische alertheid ... heldere stukken waarin grote contrasten worden ingebouwd, soms vloeiend, dan weer met horten en stoten … de cd zit vol verborgen en impliciete intelligente muzikale grapjes … het is een zeer gevarieerd en kleurrijk geheel … een trio dat meer erkenning verdient …”
- George Hadow: ‘A f***ing good drummer!’ (Han Bennink, 2012)
- Michiel Scheen: 'Odd twists and sharp angles, post-Monk, post-Mengelberg, even' (The Village Voice, 2004).
- Raoul van der Weide: 'The lines warmly intoned root the music in something innately human and melodically irresistible.’ (Downbeat, 2023)

For decades, Van der Weide and Scheen worked within leading formations in improvised music. For instance with Maarten Altena, Guus Janssen, Misha Mengelberg, Paul Termos and in many international ensembles. George Hadow represents a new generation of improvisers who recently enrich the Netherlands’ music scene.
Mary
Oliver (violin,
viola) is a performer whose virtuosity spans the worlds of scored and
improvised music. Oliver (b. La Jolla, California) completed her studies at the
University of California, San Diego where she received her Ph.D. for her
research in the theory and practice of improvised music. Her doctoral thesis,
“Constellations in Play,” identified a new kind of creative discipline,
which Oliver has pursued with colleagues locally and around the world. As
a soloist, Oliver has performed in numerous international festivals and
premiered works by John Cage, Chaya Czernowin, Brian Ferneyhough, Lou Harrison,
George E. Lewis, Liza Lim, Misha Mengelberg, Iannis Xenakis and others.
She has worked alongside improvising musicians and dancers such as Mark
Dresser, Katie Duck, Joëlle Léandre, Myra Melford, Alexander von
Schlippenbach and Michael Schumacher. In addition to her position in the ICP
Orchestra she is a member of the trio Picatrix (with Nora Mulder and Greetje
Bijma). She teaches at the faculty of Arts, Media and Technologie at the
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, and at the Dutch Improv Academy.
Pressquotes
“ (2022) … the trio establishes a new plateau of consistency and expressiveness … transparency and playfulness, swing and freedom go hand in hand … the musicians improvise so much in unison that the individuals seem unable to operate independently of each other … intense and logical improvisations that compare with the composed pieces … the themes are pleasantly transparent and without artificial attention-grabbing … an infectious, coruscating and springy groove … scintillating free improvisations … quicksilver changes of mood and style …Hadow evokes the relentless springy propulsion of Han Bennink, while Scheen's granite-tough attack reinforces the trio's fierce rhythmic drive, unleashing chords that splinter and sparkle. The lines warmly intoned by Van der Weide root the music in something innately human and melodically irresistible.
Reactions on earlier work of the band members:
- George Hadow: ‘A f***ing good drummer!’ (Han Bennink, 2012)
- Michiel Scheen: 'Odd twists and sharp angles, post-Monk, post-Mengelberg, even' (The Village Voice, 2004).
- Raoul van der Weide: 'The lines warmly intoned root the music in something innately human and melodically irresistible.’ (Downbeat, 2023)
Reacties
Een reactie posten